Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • GooglePlus
+48 577 500 095     wersja polska english version deutsch  wersja ukraińska

Księgowość w małej firmie - prowadzić samodzielnie czy zlecić do biura rachunkowego?

ksiegowoscWielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się czy prowadzić księgowość samodzielnie i zaoszczędzić dzięki temu pieniądze, czy zlecić prowadzenie księgowości do biura rachunkowego. W poniższym artykule przeanalizujemy wszystkie aspekty za i przeciw aby każdy przedsiębiorca mógł podjąć dobrą decyzję.

1. Prowadzenie księgowości w małej firmie samodzielnie.
Księga przychodów i rozchodów to mało skomplikowana ewidencja, w której na podstawie faktur i rachunków księguje się sprzedaż oraz wydatki. Na podstawie księgi wyliczane są podatki.

W praktyce wygląda to tak, że do programu księgowego ręcznie wprowadzamy dokumenty przychodowe i kosztowe, po czym system wylicza nam należne podatki. Rola przedsiębiorcy sprowadza się do wystawiania i wprowadzania dokumentów księgowych. Na podstawie tych dokumentów prowadzone są księgi i ewidencje. Program wylicza zobowiązania podatkowe i generuje deklaracje, które należy wysłać do urzędów. System automatycznie księguje dokumenty. Czynność stosunkowo łatwa, natomiast czasochłonna, ponieważ należy wprowadzić szereg informacji znajdujących się na dokumencie. Oprócz wprowadzenia samych dokumentów (sprzedaży i kosztów) należy pamiętać o wielu dodatkowych elementach jak np. - ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych, - generowanie i składanie deklaracji podatkowych, - prowadzenie rejestru Vat (w przypadku czynnego podatnika VAT).
Kolejnym elementem, z którym każdy przedsiębiorca będzie miał styczność jest zaliczenie danego wydatku w koszty. Często mamy do czynienia z sytuacją, w której koszt związany z prowadzeniem działalności nie jest kosztem podatkowym.

Zaletami prowadzenia samodzielnie księgowości są:
• Zaoszczędzona kwota za księgowość.
• Monitorowanie finansów.

Wadami prowadzenia samodzielnej księgowości są:
• Poświęcenie dużej ilości czasu.
• Konieczność posiadania bieżącej wiedzy z zakresu prawa podatkowego i rachunkowości.
• Odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy.
• Większe ryzyko popełnienia błędu.
• Dotrzymywanie terminów składania deklaracji i płatności podatków.
• Drukowanie i przechowywanie księgi przychodów i rozchodów.

2. Zlecenie księgowości do biura rachunkowego
Firmy, które nie chcą zajmować się rozliczeniami, mogą swoją księgowość powierzyć w ręce profesjonalnego biura rachunkowego. Zlecenie księgowości do biura jest związane z kosztami, ale daje gwarancję prawidłowego prowadzenia całej dokumentacji. Nie oznacza przeniesienia odpowiedzialności za rozliczenia z fiskusem. To właściciel firmy ponosi konsekwencje, ale jeżeli biuro popełni błąd, firma ma prawo ubiegać się o odszkodowanie (każde biuro posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC). Profesjonalne biuro rachunkowe jest dla swojego Klienta partnerem w biznesie. Oprócz księgowania dokumentów i rozliczania podatków, potrafi doradzić najkorzystniejsze rozwiązania podatkowe, co często skutkuje mniejszymi zobowiązaniami względem fiskusa.

Zaletami prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe są:
• Możliwość skupienia się na prowadzeniu firmy.
• Brak konieczności dokształcania się z księgowości i rachunkowości.
• Kontakt ze specjalistami.
• Wsparcie profesjonalistów w nietypowych sytuacjach.
• Reprezentowanie biura przed urzędami.
• Brak kosztów związanych z zakupem i aktualizacją programu księgowego.
• Oszczędność czasu.
• Małe prawdopodobieństwo kontroli skarbowej.
• Przechowywanie dokumentów przejmuje biuro.

Wadami prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe są:
• Koszty.
• Możliwość wypływu danych finansowo-księgowych o firmie.